Vyrobíme vám luxusní kosmetiku na zakázku
Uvažujete o vlastní kosmetické značce, například do salonu nebo na kliniku? Tak právě pro vás máme skvělý tip. Firma Jared nabízí vývoj a výrobu kosmetických produktů, poradí i s veškerou legislativou. Každá receptura obsahuje unikátní patentované složky, kvalitní rostlinné oleje a šetrné konzervační složky. "Vše na základě představ zákazníka," říká Andrea Šenková, majitelka a vývojářka Jared Cosmetics.
Co vše svým klientům můžete nabídnout?
Zákazníkům nabízíme kompletní výrobní cyklus od prvotní konzultace přes vývoj receptury, finální výrobu včetně plnění a etiketování až po zajištění veškeré legislativy. Produkt vytvoříme na klíč – podle požadavků a představ zákazníka. Zabýváme se vývojem a následnou výrobou originálních kosmetických produktů nejvyšší kvality. Je to především pleťová kosmetika s různými účinky: anti-age, hydratace, bělicí produkty, pleťové masky, růstová séra na řasy, obočí a vlasy, vlasové vody, odličovací přípravky, krémy na ruce a nohy, tělová másla, mléka a krémy, krémy na zpevnění, přípravky proti celulitidě, kosmetika na akné či na problémy s rosaceou, intimní gely, intimní mycí gely, olejové mycí přípravky, vlasové masky, tělové i obličejové peelingy, olejová séra, séra na ošetření nehtů a nehtové pokožky apod. Jediné, co nenabízíme, jsou šampony a obyčejné sprchové gely ani pevná mýdla.
Kdo se na vás nejčastěji obrací?
Obrací se na nás různá kosmetická centra i jednotlivci, kteří nemají ani založenou firmu, ale přichází s výbornými nápady. Neděláme v zákaznících rozdíly, ke všem přistupujeme stejně. S klienty jednáme na rovinu, co je a není možné vyrobit, v jakém množství, jaké jsou finanční náklady, co všechno je ve vývoji nového výrobku započítáno.
Proč nevyrábíte šampony ani sprchové gely?
Šampony a sprchové gely jsou oplachové výrobky. Podle mého názoru takový produkt má odstranit špínu, mastnotu nebo zápach z pokožky, z vlasů nebo vlasové pokožky, prostě umýt a nepoškodit. Je to pár minut a vše se spláchne do kanálu. Je zbytečné plnit tyto výrobky drahými složkami. Spotřebitel by se měl zaměřit na následnou péči, vlasové masky, oplachové i neoplachové kondicionéry, různá vlasová séra. I když se i některé tyto výrobky oplachují, například pleťové masky, zůstávají na pleti, na pokožce hlavy nebo vlasech delší doporučenou dobu. Tady je na místě, aby tyto přípravky obsahovaly ony účinné složky.
Jak a kdy vznikl nápad vyvíjet kosmetiku na zakázku?
Vývojem a výrobou kosmetiky jsem se zabývala spoustu let, ale jen jako zaměstnanec. Nebýt manžela, který firmu založil a nechal mi volnou ruku ve vývoji kosmetiky, nikdy bych si sama netroufla založit vlastní firmu, ve které bych mohla realizovat výrobu luxusní kosmetiky. Zakládám si na výběru složek, které jsou velmi specifické a tomu odpovídá i nákupní cena. Máme to skvěle rozdělené, já se starám o vývoj, výrobu, legislativu apod., manžel má na starosti obchodní záležitosti, obchodní jednání, technické zázemí. Jsem opravdu ráda, že i přes nějaké nesnáze, kterými jsme si prošli, nemuseli jsme se vydat komerční cestou a vyrábět privátní značky pro různé řetězce. Udrželi jsme směr unikátních výrobků a neuhnuli jsme z vytyčené cesty. Bohužel běžná praxe na českém trhu je taková, že klienty více zajímá cena a pohádkový marketingový příběh o firmě než samotná kvalita výrobku. Proto je většina našich klientů ze zahraničí.
Můžete prozradit některé známější značky, pro něž kosmetiku vyrábíte?
Rádi bychom se některými jmény pochlubili, ale jsme vázáni mlčenlivostí. Firmy se uvádí jako výrobci. Mají na to plné právo, ale také související odpovědnost. Každá společnost má od nás své unikátní výrobky, nikdy nepřeprodáváme již vyvinuté výrobky pro jiného zákazníka. Některé námi vyvinuté a vyrobené produkty získaly různá ocenění, dva dokonce na mezinárodním veletrhu.
Jaké jsou v dnešní době trendy, co se týče složení pečující kosmetiky?
Stále je trendy tzv. přírodní kosmetika, nejlépe ověnčená všemi možnými certifikáty. Záruku, že jde o skutečně přírodní kosmetiku, však zákazník nemá, protože toto tvrzení není vymezeno zákonem.
Certifikát může být i o ekologii a dokládat například recyklovatelnost obalů výrobku. Zde je na vašem zvážení, jak s danou informací naložíte. Klíč na to není. Obdobné je to i s kosmetikou s přívlastkem "korejská", japonská". Tady je potřeba se zamyslet, zda je to kosmetika pro evropský trh, nebo pro asijský. Asiatky mají jinou pleť než Evropanky, jiné pH, žijí v jiném podnebí. Co je vhodné pro ně, nemusí vyhovovat nám a opačně. Spolupráce s korejskou firmou mě naučila spoustu věcí, nad některými bych nikdy neuvažovala. Poznala jsem i korejský denní a večerní rituál a neznám žádnou Evropanku, která by toto každý den absolvovala.
Trendy každopádně přichází a odchází. Díky tomu, že pracujeme ve vývoji často i s prototypy složek, které se na trhu teprve objeví, připravujeme formulace, které se později trendem stanou. Naši klienti vědí, že výrobky od nás budou aktuální i třeba za pět let.
Spolupracujete při výrobě kosmetiky s dermatology a jinými odborníky?
Všechny námi vyvinuté přípravky prochází dermatologickými testy, popř. i ophtalmologickými, pokud se jedná o přípravky aplikované kolem očí nebo séra na růst řas. Především dostáváme zpětnou vazbu od našich partnerů, na jaké pleťové problémy se máme zaměřit nebo jaké nové přístroje se používají. Na nás je vyvinout a vyrobit přípravek, který bude schopen tyto problémy eliminovat a bude možné jej používat například společně s kosmetickými přístroji.
Máte svoji oblíbenou ingredienci, kterou bychom my ženy měly hledat na etiketě krémů?
Přesné doporučení je velmi těžké, každá z nás potřebuje jiné přípravky na pleť. Co vyhovuje jedné ženě, nemusí zákonitě sednout druhé. Obecně je důležité pleť hydratovat, bez ohledu na věk a typ pleti.
Z jakých koutů světa čerpáte suroviny pro výrobu kosmetiky?
Máme skvělou spolupráci s dodavateli surovin, ať už se jedná o běžné komodity, nebo patentované složky s doložitelnými účinky. Především je to Francie, Švýcarsko, Kanada, Indie, Maroko.
Máte nějakou novinku, co se použitých složek nebo technologie týče?
Novinek je u nás spousta, skoro každý den! Díky skvělé spolupráci dodavatelů máme stálý přísun nových účinných látek, snažíme se je uplatnit v nových výrobcích, pokud přinesou konečnému produktu vysokou přidanou hodnotu.
Co podle vašeho odborného názoru do kosmetiky nepatří a zákazníci by měli být na pozoru?
Výroba kosmetiky se řídí legislativou, nelze prodávat výrobek, který není vyhodnocený jako bezpečný. Tady je spíše na místě, aby se zákazníci více zajímali, co si na svou pleť dávají. Váš dotaz směřuje k tomu, že jsme začali pořádat školení o ingrediencích v kosmetice. Nepropagujeme žádné značky a netlačíme tím prodeje, semináře probíhají čistě edukativní formou. Účastníci se dozví spoustu informací a jejich zpětné vazby nám pak dávají najevo, že jsme se i tady vydali správnou cestou. Prvotně to byly semináře pro již praktikující kosmetičky, které během své praxe zjistily, že jim chybí právě tyto poznatky, protože ve složení přípravků se vyznají jen velmi okrajově. Časem se nám ozývali lidé z různých profesí, jestli by mohli také přijít, že je tato problematika zajímá. V současné době jsou semináře dostupné všem. Cílem školení je předat hlubší znalosti o složení kosmetiky a jejím používaní. Proč je nutné sledovat složení? Jak si vybrat správný produkt? To všechno se účastníci dozví. Samozřejmě máme i semináře úzce zaměřené na různé složky, kupříkladu vitaminy, konzervanty, parfemace v kosmetice a podobně. Tyto semináře jsou více odborné. Více se dozvíte na stránkách www.jared.cz.
Nakolik je výroba kosmetiky složitým procesem, jaké má fáze?
Každý výrobek sérum, gel, krém, olej nebo i pasta na zuby mají svoje technologické postupy. Některé jsou jednodušší, jiné náročné na přípravu nebo na čas výroby. Zákazník přijde s požadavkem na např. anti-age sérum a my postavíme recepturu od základů. To znamená nejdříve vytipujeme vhodné moderní patentované složky, pak nosné složky. Není to jednoduché, protože výrobek se může rozpadat nebo se můžou složky mezi sebou navzájem tlumit, rušit. Náš cíl je, aby složky mezi sebou posilovaly a fungovaly silněji. Proto je u nás vývoj tak náročný. Nejdeme tou nejjednodušší cestou, ale naopak tou nejsložitější, výsledek pak stojí za to.
Jakým způsobem docílíte toho, aby byl každý produkt unikátní?
Všechny námi vyvinuté výrobky obsahují 1–2 patentované složky, přírodní oleje té nejlepší kvality (na to opravdu dbáme) a specializují se na konkrétní typ pleti nebo její potřeby. Když si objednáte "rolls-royce", dostanete skutečně výrobek v ceně rolls-royce, ale i tak se občas někdo ozve. Oblíbená hláška mého muže: Chce "rolls-royce", ale za cenu trabanta. Už při zakládání firmy jsme se rozhodli, že "trabanty" dělat nebudeme.
Můžeme si například krém vyrobit doma, nebo je to podle vás technicky nereálné?
Určitě nějaký základní krém ano. Existuje i několik firem, které prodávají menší množství surovin včetně vzorových receptur. Vyžaduje to určitou zručnost a nějaké minimální znalosti o průběhu výroby. Není to krém do dortu. Výrobek je na vaši odpovědnost, jelikož není řádně testovaný. Rozhodně vyrobený krém nenabízejte jiné osobě nebo dokonce neprodávejte. Zkusit si to díky těmto nabídkám můžete každý, jen pak nebuďte zklamaní, když to nevyjde podle vašich představ. Sofistikované výrobky, kterými se zabýváme v naší firmě, bez hlubokých znalostí a technického zázemí není možné vyrobit.
Spousta žen řeší, jestli vyhodit dlouho otevřený krém, nebo ho dovyužívat. Na kosmetice často není datum spotřeby. Co byste poradila jako odborník na přírodní kosmetiku? Může se krém tzv. zkazit?
Na kosmetice je povinností uvádět datum spotřeby (spotřebujte nejlépe do…) anebo symbol otevřeného kelímku s číslem, který informuje o tom, do kolika měsíců po otevření je nutné produkt spotřebovat. Na obale byste dále měli najít datum výroby. Klasicky je ze zákona trvanlivost kosmetických výrobků 24 měsíců od výroby. Podle toho si lze dopočítat, jestli je krém prošlý. Pokud je tedy otevřený, záleží, v čem je krém naplněn. Klasický kelímek, kam lze sáhnout rukou, je náchylný na kontaminaci. Proto se před uvedením do prodeje provádí zátěžové testy na různé plísně a bakterie, jestli tuto zátěž tzv. konzervant udrží. Takový krém, pokud nemáte jistotu, jak dlouho ho v koupelně skladujete otevřený, použijte tak maximálně na nohy. Když se vám na něm něco nezdá, změnil barvu, konzistenci, jinak voní, nebo dokonce zapáchá, raději ho vyhoďte. Jestliže je naplněný v tzv. airless obalech, tedy bez přístupu vzduchu, a do hmoty se napřímo nesahá rukou, tady bych se nebála zkusit ho dále používat. Samozřejmě za podmínky skladování za stálé teploty a mimo dosah slunečního záření.