Spánkové trable

Text: ESTETIKA
8. ledna 2018 | 00:00

Co se s námi děje ve spánku? Relaxujeme, regenerujeme, rosteme. Ve spánku vzrůstá buněčné dělení nezbytné pro regeneraci buněk kůže, krve a mozku až o několik set procent, přičemž vrchol nastává kolem jedné hodiny ranní. Když nespíme, k žádnému z těchto báječných procesů nedojde, jelikož energie potřebná pro tuto činnost se spotřebuje jinak. Pokud si myslíte, že to doženete spánkem ve dne, jste na omylu.

V nočních hodinách je totiž hypofýzou vylučován růstový hormon, který je pro náhradu buněk organismu nezbytný. Pokud bdíme, zabraňuje tvorbě růstového hormonu působení adrenalinu a noradrenalinu. Jak se ale přimět usnout hned po zalehnutí do postele, abychom poskytli tělu dostatečně dlouhý čas k výše uvedeným procesům?

Jak usnout do minuty

Dr. Andrew Weil, který se zaměřuje na celostní přístup ke zdraví, je přesvědčen, že dopřát si ten nejlepší spánek je stejně jednoduché jako nadechnout se a vydechnout. Jeho dechové cvičení pomáhá zklidnit mysl a opustit myšlenky, které před spaním zbytečně zaměstnávají vaši pozornost. Tajemství Weilova cvičení 4-7-8 spočívá ve dvouměsíčním nácviku techniky pravidelně dvakrát denně. Zdokonalujete se tak dlouho, až prý dokážete usnout po jediné minutě. Jste ochotni tento způsob vyzkoušet? Zde je návod v pěti krocích:
1. Úplně vydechněte ústy a slyšitelně přitom vyfoukněte.
2. Ústa zavřete a tiše se nadechněte nosem. V duchu přitom počítejte do čtyř.
3. Zadržte dech a počítejte do sedmi.
4. Úplně vydechněte ústy, slyšitelně vyfukujte a počítejte při tom do osmi.
5. Toto je jeden dech. Nyní se znovu nadechněte a opakujte cyklus ještě třikrát, takže dohromady půjde o čtyři dechy.

Weil vyzdvihuje zadržení dechu na sedm vteřin coby nejdůležitější část procesu. Umožňuje totiž kyslíku naplnit plíce a cirkulovat tělem. A právě tento děj má za následek celkové uvolnění těla.

Postelové polohy

Kromě bezproblémového usínání a dostatečné délky spánku jsou důležité také polohy, v nichž trávíte noci. Některé jsou zdraví i kráse prospěšné, jiné méně a některé jsou úplně, ale úplně nevhodné.
1. Na zádech
Tato pozice je z hlediska zdraví i krásy bezkonkurenčně nejlepší. Nepřispívá ke vzniku vrásek v obličeji a je vhodná při bolestech zad a krku. Jedinou její nevýhodou je, že zvyšuje riziko chrápání. Jestliže si spaní na zádech neumíte představit, můžete alespoň zkusit saténový povlak na polštář (kůže nepřilne na látku) nebo měkčí polštář.
2. Na boku
Poloha na boku předchází bolestem zad a krční páteře a doporučuje se v těhotenství. Těhulky by měly spát na levém boku, protože tak je nejlépe zásoben plod. Pro ostatní je vhodné spát na pravém boku. Spaní na boku ovšem nemá moc dobrý vliv na stav pokožky a pevnost prsou. Většinou máme svou oblíbenou stranu, na kterou uléháme. I když se můžeme během spánku přetáčet, máme sklon se k oblíbené poloze vracet. Kůže na jedné straně obličeje je tak vystavována většímu tlaku než na druhé, a i když nemusí být rozdíl patrný, při pohledu optickým zařízením zřejmý je.
3. Poloha embrya
Poloha, při níž jste stočeni do klubíčka jako mimino, je vhodnou prevencí bolesti zad a krční páteře. Nedoporučuje se však při problémech s klouby. Po noci strávené v této poloze byste je hůře rozhýbávali. Ohledně vzniku vrásek a pevnosti ženských vnad je tato poloha v pořádku.
4. Na břiše
Spát na břiše je vlastně to nejhorší, co pro sebe můžete udělat. A ještě horší je mít zároveň pokrčenou jednu nohu. Zatěžuje se krční páteř, takže tato poloha je nevhodná hlavně pro osoby, které trpí bolestmi zad. Dále dochází ke zvyšování množství vrásek a negativnímu vlivu na poprsí. Výhodou spaní na břiše je pouze fakt, že se při něm většinou nechrápe.

Předspánkové rituály

Aby se vám lépe usínalo, zkuste večer dodržovat následujících pět pravidel.
1. Mokré potěšení
Dopřejte si teplou sprchu nebo voňavou koupel. Připraví tělo na regeneraci a uvolnění, které přichází během spánku.
2. Vypněte elektroniku
Usínáte při zapnuté televizi, rádiu, či si dokonce do uší pouštíte mp3 přehrávač? Vězte, že z hlediska zdraví se nejedná o nic rozumného. Vědecké studie ukazují, že vibrace a elektrické signály z těchto zařízení narušují spánkové pochody. Takže než hupsnete do postele, povinně všechno elektro vypnout! Navíc ušetříte na účtech za elektřinu.
3. Čtěte
Pamatujete si na to, jak jste jako malí usínali při pohádce? To je přesně ono! Popadněte oblíbenou knihu a začněte číst. Během čtení se oči unavují a tělo relaxuje a připravuje se na fáze spánku. Číst knihu před spaním je uklidňující a příjemné, tak proč ne – zejména když se vám ještě nechce spát.
4. Sáhněte po sklenici mléka
Vápník se nejlépe vstřebává během spánku, takže si před spaním dejte sklenici mléka (třeba v podobě kakaa). Teplé mléko je receptem na klidný spánek už odpradávna.
5. Větrejte
Před spaním v ložnici vyvětrejte, a pokud to počasí dovolí, spěte s pootevřeným oknem.
 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?
koupit časopis

Horoskopy

Už víte jak se vám bude dařit tento týden? 

Novinky

Průvodce semínky

Spolehlivě zaženou vlčí hlad, jsou zdrojem kvalitní energie a plné antioxidantů, které... více

Stylová jízda

Hledáte-li jedinečnou krásu a módní výstřelek zároveň, pak jste na správné adrese. více

Osteoporóza

Myslíte si, že vás se osteoporóza netýká? Můžete se mýlit! Toto onemocnění se týká... více

Snídaně

Že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne, platí odpradávna. Jen důvody se liší... více

Hyaluronová řada

Příčinou lámavých a suchých vlasů může být fénování, žehlení nebo kulmování. Neprospívá... více

Životní styl

Léto je tradičním obdobím stesků všech, kteří se v lednu rozhodli pro zázračnou dietu, více