Škvarky nebo jogurty?

Text: ESTETIKA
21. listopadu 2016 | 09:00

Že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne, platí odpradávna. Jen důvody se liší. Zatímco naši předkové se ráno pořádně nadlábli, aby měli energii na celodenní rachotu v továrně nebo na poli, protože jejich dalším jídlem byla obvykle až večeře, my vydatně snídáme proto, abychom se zbytek dne už moc necpali, jelikož si chceme udržet tajli.

Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři dej nepříteli… I toto přísloví je pravdivé. Přesto mnozí z nás po ránu vyzunknou jen hrnek kafe a s přípravou plnohodnotné snídaně se neobtěžují. Jak ale vůbec taková plnohodnotná snídaně vypadá a jak vypadala před sto lety?

Snídaně našich babiček

Energeticky vydatné a syté snídaně lidé potřebovali zejména kvůli těžké fyzické práci z čistě praktického hlediska ‒ dalším jídlem byla totiž zpravidla až večeře. Umíte si představit, že byste si na snídani odkrojili pořádný krajíc domácího chleba, namazali ho vrstvou másla nebo sádla, posypali cibulí a zajídali slaninou? Naši předkové vůbec neřešili, kolik kalorií hned zrána přijmou, pro ně bylo totiž prvořadé pořádně se zasytit, aby měli dostatek energie pro fyzickou práci.
Snídaně byly v minulosti více než dnes hlavním jídlem dne, proto také musely být velmi syté. Naši předkové je připravovali zejména z jednoduchých a dostupných potravin. Většinu z nich si vypěstovali sami a pestrost snídaně byla závislá na ročním období. Základ tvořily obiloviny ve formě kaše. Na dochucení se výjimečně používalo máslo, med, ořechy nebo mák. Tehdy si však lidé takové dobroty nedopřávali jen tak běžně, spíše jen ve svátek.
Obilná kaše se připravovala i ve slané verzi ‒ s osmaženou cibulkou, ovčím sýrem nebo škvarky. Tuto kombinaci si naši prapředkové oblíbili již v 18. století. Běžní lidé ale většinou jedli kaši samotnou ‒ teplá kaše byla jednoduchá na přípravu, dostupná a zasytila. Moučné a ječné kaše se připravovaly z rozvařených brambor zahuštěných moukou a bohatě se mastily domácím sádlem. Pokud se nedojedlo, druhý den se tato dobrota zapekla do křupava.
Kukuřičná kaše se vmíchala do mléka nebo vody a podávala se pomaštěná a posypaná škvarky s osmaženou cibulkou. Často se připravovala i zapečená na plechu a podávala se krájená jako pečivo. Dnes se tomu podobá třeba kukuřičná polenta. Obiloviny byly hlavní složkou snídaně a připravovaly se na mnoho způsobů. Kromě kaše se snídaly i těstoviny ‒ nudle, noky a pečené nekynuté obilné placky.
Běžnou snídaní byly i husté teplé polévky, zejména v zimě. Teplá polévka totiž pěkně prohřála celé tělo a pořádně zasytila. Vařily se také jen z dostupných surovin, jako jsou luštěniny a zelenina. Na zahuštění se používaly všemožné obiloviny, například kroupy, oves nebo pšenice. Často se do polévky přidávaly i domácí nudle. Sedláci se ještě každé ráno před snídaní napili domácí pálenky. Tento zvyk si možná někteří z vás pamatují od našich babiček, které si ráno dopřály doušek kvalitní domácí slivovice „na rozproudění krve“.
Tak co říkáte, dali byste si něco podobného po ránu i vy?

Jak snídáme dnes

Snídat pravidelně je nesmírně důležité. Správné startovací jídlo dne se projeví na našem zdraví a kondici. Snídaně slouží k doplnění energie po celonočním hladovění, takže ti, kteří nesnídají, jedou dopoledne na rezervy. Je prokázáno, že pravidelné stravování je spojeno s nižším rizikem přejídání v průběhu dne, a tedy i s menší pravděpodobností vzniku nadváhy a obezity. Snídaně také zlepšují koncentraci a celkovou výkonnost.

Zatímco naši prarodiče pracovali převážně manuálně a potřebovali velice vydatné snídaně, my se snažíme najít dokonalou kombinaci snídaně vyvážené, která nám dodá potřebnou energii a zároveň příliš nezatíží organismus. Téměř polovina populace preferuje jako první jídlo dne jogurt s cereáliemi, müsli či oříšky. Velmi oblíbené je i pečivo se sýrem a klasické teplé snídaně. Z ovoce a zeleniny vyhrává spíše zelenina. Typickým snídaňovým nápojem je tradiční šálek kávy. Stále více vyhledáváme i obilné snídaňové kaše.

Co znamená zdravá snídaně?

Zdravá snídaně musí splňovat několik kritérií ‒ především by měla obsahovat dostatek energie a živin (bílkovin, sacharidů, tuků), tedy i vlákniny. Sacharidy najdeme například v kváskovém žitném pečivu či v různých vločkách, tuky v kvalitním másle, oleji, oříšcích a semínkách a bílkoviny ve vejcích, luštěninách, mléčných a masných výrobcích.
Zdravá snídaně může mít i slanou podobu a obsahovat celou škálu potravin, jako je celozrnné pečivo, šunka, sýr, tvaroh doplněný o zeleninu. U sladké snídaně volíme například müsli s jogurtem či mlékem, různé vločky, kaše a ovoce.
Velmi oblíbenou snídaní dětí jsou cereálie s jogurtem a nakrájeným ovocem. Tato chutná pochoutka se dá připravit na desítky způsobů. Zvolit můžete například jogurt či tvaroh, banán a křupavé lupínky, což jsou ovesné vločky druhé generace. Při přípravě snídaně můžeme vyzkoušet také ochucené müsli. Opět máme na výběr z pestré škály příchutí a variant ‒ müsli se syrovátkou, ovocné nebo zapékané müsli.

Proteinové kaše

K snídani si můžeme dopřát také ovesnou kaši ‒ bez příchutě i rovnou ochucenou. Říkáte si, proč snídat ovesné kaše? Už naši předkové dobře věděli, že jde o zdravou snídani plnou energie. Tělo dostane pro svůj start ty správné sacharidy v podobě ovesných vloček a bílkoviny, tuk dodá olivový olej. Pokud tedy nevíte, čím zahájit svůj den, můžete sáhnout právě po ovesných kaších. Uvidíte, že ráno bude hned veselejší a energie z vás bude sálat na každém kroku.

Když nemáte hlad

Na druhou stranu najdeme na světě tisíce lidí, kteří zkrátka nesnídají. Nemají ráno hlad a po snídani se cítí spíše hůře než lépe. Každý totiž reagujeme jinak, a je tedy potřeba si najít svou vlastní cestu. U stravování to platí obzvláště. Musíte si najít způsob stravování, který dokážete dodržovat dlouhodobě.
 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?
koupit časopis

Horoskopy

Už víte jak se vám bude dařit tento týden? 

Novinky

Vyvarujte se chřipky

Letošní podzim počátkem září vypadal spíše na pokračující léto, ovšem to za sebou... více

Melatonin

Občas se to při usínání stane každému. Převalujeme se na posteli, počítáme ovečky... více

Kokosový olej

Kokosový olej je světovým fenoménem. Zcela oprávněně si našel své místo v koupelně... více

A zlepší náladu

Začalo jaro, sluníčko pomalu leze ven a s tím přichází i nálada procházet více

Syndrom prostředního

Nebyla jsem nejstarší, abych mohla rozhodovat, nebyla jsem ani nejmladší, ta... více

Šminky na odpis

Díky kosmetickým produktům se můžeme udělat krásnější, mladší, zajímavější.... více