Průvodce semínky

Text: ESTETIKA
31. května 2016 | 13:56

Spolehlivě zaženou vlčí hlad, jsou zdrojem kvalitní energie a plné antioxidantů, které rozzáří pleť a vyhladí vrásky. Řeč je o semínkách, malých kouzelných zázracích, které jsou nejen „in“, ale hlavně nezbytnou součástí našeho jídelníčku. Která jsou ta nejlepší?

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

Na imunitu

Konopné semínko obsahuje nadstandardní množství bílkovin, proteinů a rostlinných sterolů, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu a brání jeho vstřebávání zažívacím traktem. Navíc se vyznačuje ideálním poměrem (1:3) omega-3 a omega-6 mastných kyselin, které jsou jako přirozená součást buněčných membrán životně důležité pro správnou funkci našeho organismu. Mají důležitý význam pro vývoj a fungování mozku, správnou funkci metabolismu a reprodukčních systémů. Jejich dostatečný příjem se také podílí na stavu pokožky, kterou chrání před vysoušením a šupinatěním. Stejně tak zabraňuje i lámání vlasů.

Na prevenci

Amarant znali již Aztékové, Mayové a Inkové a dobře věděli, proč mu říkali právě „svaté zrno“. Díky vysokému obsahu bílkovin, tuků, vitaminů (B2, E a niacinu), minerálních látek, stopových prvků a vlákniny má až dvakrát vyšší výživovou hodnotu než obilniny. Vysokým obsahem esenciálních mastných kyselin se blíží živočišným bílkovinám a je proto skvělým zdrojem energie pro vegetariány. Nenasycené mastné kyseliny (kyselina olejová a linolová) působí preventivně proti poškození kloubů a kloubních chrupavek. Antioxidant skvalen zase posiluje regenerační schopnosti organismu a působí příznivě na snižování cholesterolu v krvi. Zmíněný vitamin niacin zmírňuje komplikace spojené s cukrovkou a pomáhá při stavech úzkosti a deprese. Amarantové semínko je také silným spojencem v prevenci před rakovinou prsu.

Pro lepší výkony

Drobné plody šalvěje hispánské (Salvia hispanica) původně pocházejí z Latinské a Střední Ameriky, kde jim domorodí indiáni jim říkali chia - v doslovném překladu „síla“. Není divu, že si je oblíbili i současní sportovci. Jsou skvělým zdrojem energie, která vydrží i při dlouhodobém výkonu. Můžou za to hydrofilní vlastnosti těchto semínek, která na sebe vážou vodu a díky tomu mohou zvětšit svůj objem až dvanáctkrát. Tělo je tak dostatečně hydratováno, což má příznivý vliv na jakoukoli fyzickou zátěž. Chia je klasická superpotravina, tedy malá koncentrovaná nálož plná živin všeho druhu. Pro zajímavost: obsahuje například desetinásobné množství omega-3 mastných kyselin, než je přítomno v porci lososa, pětkrát více vápníku než mléko a dvojnásobně větší porci antioxidantů, než obsahují borůvky.

Na detox

Quinoa neboli merlík čilský pochází z jihoamerických And, kde byla hned po bramborách druhou nejdůležitější plodinou. Inkové ji nazývali „matkou zrn“ a americká NASA ji zařadila mezi základní potraviny pro vesmírné lety s lidskou posádkou. Je totiž lehce stravitelná, nezatěžuje zažívací trakt a zároveň má nízký glykemický index a je schopná zajistit dlouhotrvající přísun energie. Díky tomu se perfektně hodí v obdobích, kdy se potřebujete pročistit nebo shodit pár kilo. 

Pro ženy

Sezam bychom mohli směle nazvat ženským semínkem proto, že pomáhá snad při všech našich neduzích a problémech, které nás provázejí v různých životních etapách. Doporučuje se těhotným a kojícím ženám, ženám se silnou menstruací i ženám v období menopauzy. Zmírňuje návaly horka, pocení, nespavost nebo bušení srdce. Vysoký obsah vitaminů skupiny B a hořčíku s fosforem z něho pro změnu dělají přírodní lék na deprese a neurózy. Jako zdroj bohatý na železo se doporučuje také ženám, které trpí anemií. Svým obsahem karotenu, zinku, vápníku a hořčíku nakonec přispívá i ke kráse našich vlasů, nehtů a pokožky.

Semínka v kuchyni

Každé semínko má svá nej, a proto je dobré nedržet se jednoho druhu a nebát se je kombinovat. Naštěstí patří k nejuniverzálnějším ingrediencím, které můžete v kuchyni použít takřka na všechno. Uplatníte je v domácím pečivu, ve smoothies, jako přírodní zahušťovadla polévek, omáček a džemů, ale i jako samostatné přílohy nebo doplňkové ingredience, které můžete vmíchat například do kuskusu nebo rýže. V suché i naklíčené podobě skvěle doplní lehké saláty a pomazánky. Namočená semínka získávají gelovou konzistenci, a tak se z nich dají připravovat i přírodní energetické nápoje a mléka.
 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?
koupit časopis

Horoskopy

Už víte jak se vám bude dařit tento týden? 

Novinky

Pigmentové skvrny

S nepříjemnými pigmentovými skvrnami se v létě potýká řada z nás. Ač se mažeme... více

Mýty o depilaci

S přicházejícím teplým obdobím přichází také doba zkracování sukní i kalhot. více

Odrosty nejsou IN!

Vlasové korektory Hair Markers americké značky TouchBack® jsou nepostradatelnými.... více

Labutí šíje

Ženský krk, pevný dekolt a jedna brada. Tato trojice bude vždy ukazatelem mládí a... více

Do plavek daleko

Teplíčko, pohodlíčko, lenošeníčko… Holt takové už běžné zimní dny bývají. Určitě máte.... více

Sportovní podprsenka

Sport je důležitým nástrojem k vytvarování postavy k naší spokojenosti. více